Salvador Dalí. Figueres (Catalunya), 1904-1989.

Salvador Dalí, fill d'un prestigiós notari de Figueres, va dedicar-se al dibuix i a la pintura des de molt jove.
El 1922 va començar els estudis de Belles Arts a Madrid. Durant la seva estada a la Residència d'estudiants va mantenir una gran amistat amb el poeta Federico García Lorca i el cineasta Luis Buñuel.

Més tard, Salvador Dalí va marxar a París i va integrar-se al grup de pintors i escriptors surrealistes.
El 1929 va conèixer la jove russa Helena Diakonova, coneguda amb el sobrenom de Gala, que des d'aleshores va ser la seva model i companya.

Coincidint amb l'inici de la Segona Guerra Mundial, Salvador Dalí i Gala varen establir-se durant uns anys als Estats Units, on la seva pintura va tenir molt d'èxit. També va treballar per al cinema, el teatre, l'òpera i el ballet. Convertit en un dels pintors més famosos del moment, el 1948 va tornar a viure a Europa i va fer llargues estades a la seva casa i taller de Portlligat.

La religió, la història i la ciència varen ocupar, cada vegada més, la temàtica de bona part de les seves obres durant els anys cinquanta i seixanta; moltes d'elles eren de gran format.

Durant els anys setanta Salvador Dalí va crear i inaugurar el Teatre-Museu Dalí a Figueres, on és exposada una gran col·lecció de la seva obra.

Després de viure durant molts anys a Portlligat, quan va morir la seva esposa Gala va traslladar-se uns anys al Castell de Púbol i va passar els últims anys de la seva vida a la Torre Galatea de Figueres, prop del Teatre-Museu Dalí, on va voler ser enterrat.

SALVADOR DALÍ

SALVADOR DALÍ